تغذيه صحيح

تغذيه درست در عمل كاريست دشوار. اين سختي بيشتر مربوط به كنارگذاشتن عادت‌هاي كهن و سالهاي سال شيوه تغذيه نادرست است. اما تغذيه سالم حتما به معناي صرف نظركردن ازخوردني‌هاي دوست داشتني و لذيذ نيست. اصل مطلب رعايت حد و مرز در خوراك است. اين مقاله دربرگيرنده ده دستور در جهت چگونگي تغذيه درست مي‌باشد.

متنوع بخوريم!

متنوع و به اندازه خورده و به تناسب در تركيب مواد غذايي بايكديگر توجه كنيم.
در روز چندين بار غلات و به اندازه كافي سيب زميني بخوريم!
نان- ماكاروني-برنج- غلات و سيب زميني منبع ويتامين‌ها و مواد معدني و fiber هستند و درعين حال كم چربي مي‌باشند.
درمورد سبزيجات و ميوه- اصل پنج بار در روز را فراموش نكنيم!
مصرف پنج بار ميوه و سبزيجات در روز ايده‌ال است. بهتر است كه اين محصولات - تازه مصرف شده و يا در صورت امكان خيلي كم وكوتاه پخته شده باشند. يك بار از اين پنج بار، آب ميوه مصرف كنيم.
روزانه به اندازه كافي- لبنيات و حداقل يكبار در هفته ماهي بخوريم.گوشت و تخم مرغ هم به اندازه مصرف كنيم!
لبنيات و ماهي مواد غذايي زيادي مثل كلسيم در بردارند. ماهي منبع يد و selenium و omega 3 مي‌باشد. گوشت به‌خاطر درصد زياد آهن و ويتامين هاي B1 - B6 و B12 اهميت دارد. مصرف 300 تا 600 گرم گوشت درهفته معمولا كافيست. در صورت مصرف گوشت و لبنيات - نوع كم چربي آن پيشنهاد مي‌شود.
چربي - كم مصرف كنيم و از مواد پرچربي صرف نظر كنيم!
مصرف زياد چربي باعث چاقي شده و مي تواند ناراحتي‌هاي قلبي و سرطان را به دنبال داشته باشد. 70 تا 90 گرم چربي در روز - آنهم در صورت امكان روغن ويا چربي هاي گياهي كافي خواهدبود. فراموش نكنيم كه مقدار زيادي چربي نامرئي در محصولات گوشتي-مثل سوسيس و كالباس- و شيريني ها و شكلات ها و محصولات لبنياتي وجود دارد.
منبع:WWW.IRTEB.COM